Spring naar inhoud

Hoe kun je als overheid ondernemingen steunen tijdens de coronacrisis?

Over staatssteun en mededinging

De Europese Commissie heeft op 13 maart 2020 een mededeling gepubliceerd waarin duidelijk wordt gemaakt op welke wijze staatssteun ruimhartiger wordt toegestaan tijdens de coronacrisis, zodat overheden waar nodig ondernemingen kunnen steunen. Op 19 maart 2020 is een Kaderregeling aangenomen, waarin is uitgewerkt wat is toegestaan.

Subsidies tot € 800.000

Overheden mogen regelingen optuigen waarmee zij subsidies tot € 800.000 per onderneming kunnen verstrekken. Het is dus wel de bedoeling dat de betreffende overheid een regeling maakt, met een bepaald budget, waarbij wordt aangegeven onder welke voorwaarden steun wordt verleend. Het is dus niet de bedoeling dat ad hoc steun wordt verleend aan individuele bedrijven. Daar zijn andere regelingen voor.

Garanties voor leningen

Om te voorkomen dat banken te huiverig zouden zijn om geld te lenen aan ondernemingen die door de coronacrisis in de problemen komen, mogen overheden garanties geven op die leningen. Er moet wel een (minimale) garantiepremie in rekening worden gebracht, afhankelijk van de grootte van de onderneming en de looptijd van de lening.

Overheidsleningen

Overheden mogen ook zelf geld lenen aan bedrijven die in de problemen komen. Het maximale bedrag van de geldlening is afhankelijk van de omvang van de onderneming (in de zin van loonkosten, omzet of liquiditeitsbehoefte in de afgelopen 12-18 maanden). De minimale rentes op deze leningen zijn bijzonder laag.

Waarborgen voor banken

Overheden mogen hun banken steunen, om voornoemde opties via de banken te laten lopen, waar ondernemingen wellicht toch al financiële faciliteiten afnemen. Als de steun aan de klanten van de bank ten goede komen, wordt dit niet gezien als steun aan de banken.

Exportkredietverzekeringen

Tot slot worden mogelijkheden geboden om steun te verlenen indien aantoonbaar is dat de particuliere markt – vanwege de coronacrisis – geen dekking meer biedt voor verhandelbare risico’s, waar dit voorheen dus wel het geval was.

Reeds bestaande steunmogelijkheden

Met de Kaderregeling worden dus nieuwe mogelijkheden geboden of mogelijkheden verruimd om steun te verlenen. Er moet evenwel niet vergeten worden dat alle reeds bestaande mogelijkheden ook nog steeds gebruikt kunnen worden. Denk aan de de-minimisregeling op grond waarvan per onderneming € 200.000 per drie kalenderjaren aan steun verleend kan worden of de Algemene Groepsvrijstellingsverordening die een veelheid aan steunmogelijkheden bevat. En dan is er nog het echte maatwerk. Als voor een specifiek project of een specifiek doel steun verleend moet worden, dan zijn er altijd wel mogelijkheden om daar een regeling voor te treffen.

Mededinging

Naast de financiële steun is er overigens de mogelijkheid voor ondernemingen om samen te werken. In een eerdere blog is door ons aan de orde gesteld dat ondernemingen/concurrenten vaak huiverig zijn om samen te werken, omdat zij bang zijn dat de Autoriteit Consument & Markt dit als een overtreding van de mededingingswet ziet. Zolang echter geen marktverdeling plaatsvindt of prijsafspraken gemaakt worden, maar slechts bepaalde kosten worden gedeeld/efficiëntievoordelen worden behaald, is veel mogelijk. Als dat tijdens deze crisis wat lucht geeft aan ondernemingen, is het dus zeker de moeite waard om te onderzoeken op welke vlakken samengewerkt kan worden.

Vragen over steunmogelijkheden en samenwerking? Ik help graag.