Spring naar inhoud

Internetwaarschuwingen hebben geen effect op consumenten

Uit onderzoek naar de werking van de leus ‘Let op! Geld lenen kost geld” (zie: Leengedrag onder de loep) blijkt dat deze waarschuwing geen direct effect heeft op het klikgedrag en de leenbeslissingen van consumenten. Waarom worden dit soort waarschuwingen dan tóch zo veelvuldig ingezet? Dit valt mij steeds vaker op en kan inmiddels gerust een persoonlijke ergernis worden genoemd.

Cookiestatement schiet doel voorbij

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die de algemene voorwaarden ook daadwerkelijk bestudeert en op zich laat inwerken. Voor zover hij al snapt wat er staat. En datzelfde geldt denk ik ook voor de cookiestatements en de overige waarschuwingen. Ze schieten hun doel voorbij. Ik snap dat er aandacht moet worden besteed aan de inhoud van algemene voorwaarden, cookiestatements en andere regels die van toepassing zijn op de transactie die wordt aangegaan. De vraag is alleen of het reëel is om aan te nemen dat de consument  toestemming verleent waar deze, door allerlei factoren die in het AFM-rapport “Leengedrag onder de loep” nader worden beschouwd, dronken van geluk op weg is naar het succesvol afronden van een transactie. Waarna het wachten op het bestelbusje kan beginnen.

Wat voor de leuze “Let op! Geld lenen kost geld” geldt, geldt naar mijn idee ook voor vele andere waarschuwingen en verwijzingen die je tegenkomt op je weg naar het aangaan van een transactie op het internetén in de reële wereld. Wat te denken van dat potsierlijke icoon van een mannetje dat een grote doos op zijn rug torst met daarbij de tekst: “Loop geen onnodig risico. Lees de financiële bijsluiter.” Of de noodzaak om voortdurend cookiestatements te raadplegen en te accepteren bij het bezoeken van een website. Als je je browsegeschiedenis weer eens hebt opgeschoond, kun je van voren af aan beginnen. En als je dan door dat woud van waarschuwingen bent heen gekomen, wacht nog de button voor het raadplegen van de toepasselijke algemene voorwaarden en het accepteren daarvan.

Goedkeuren algemene voorwaarden/standaard cookiestatement

Een oplossing voor dit probleem zou wellicht zijn dat je je eenmalig of periodiek (maar niet tien keer per dag dus) akkoord verklaart met een door een of andere autoriteit vastgesteld cookiestatement. Denkbaar is ook dat die autoriteit een aantal standaard – korte en goed leesbare - algemene voorwaarden verstrekt waar je je op voorhand mee akkoord kunt verklaren en dat je bij het bezoeken van een website wordt herkend als acceptant van bedoelde regelsets en zo ongehinderd door kunt schuiven naar de uitgang in de wetenschap dat je veilig hebt gecontracteerd.

Al denkend over dit onderwerp kwam ik bij het keurmerk Thuiswinkel Waarborg terecht. Wat daar gebeurt (zie www.thuiswinkel.org) is al een eind in de goede richting. Maar laat nu net bij mijn eerste bezoek aan deze website een pop-up opdoemen met een cookiestatement! We zijn er nog niet.