Spring naar inhoud

Wat is ingebrekestelling?

De ingebrekestelling is een noodzakelijke stap om een contractuele prestatie af te dwingen of om op een andere manier voldoening te krijgen. Contracten regelen dat een partij iets moet doen of leveren aan een andere partij. Soms gaat dat mondeling, maar vaak ook schriftelijk. De partij die een prestatie moet verrichten noemen we de schuldenaar; degene die de prestatie ontvangt de schuldeiser. De schuldeiser moet trouwens ook presteren: hij moet de overeengekomen prijs betalen.

Als de prestatie van de schuldenaar uitblijft of gebrekkig is, moet de schuldeiser zich afvragen hoe hij alsnog de prestatie gaat krijgen. Tijdig en duidelijk communiceren is dan belangrijk. Dat kan mondeling, maar is ook schriftelijk nodig. Bijvoorbeeld over wat er wanneer wordt verlangd. Dat mag ook via e-mail.

Blijft de prestatie uit, dan heb je de keuze uit het vorderen van nakoming van de prestatie of het ontbinden van de overeenkomst. Bij ontbinding moet iedere tot dan toe geleverde prestatie ongedaan worden gemaakt en ga je terug naar de beginsituatie. Beide middelen kun je combineren met een vordering tot schadevergoeding. Mits er ook echt schade wordt geleden.

Dit is alleen mogelijk als de schuldenaar in verzuim verkeert. De schuldeiser moet daarvoor een ingebrekestelling uitbrengen. Hij moet schriftelijk meedelen dat hij vindt dat de tijd is gekomen voor het leveren van de prestatie en dat hij daarvoor nog een laatste redelijke termijn gunt. Blijft alsnog de prestatie uit, dan kan overgegaan worden tot ontbinding van de overeenkomst met eventueel een schadevergoeding. Dat hoeft niet per se via de rechter.

Bij een eerder overeengekomen harde leveringsdatum kan verzuim ook automatisch ingaan. Verstrijkt die datum dan is de schuldenaar van rechtswege in verzuim. Dat is ook het geval als uit een mededeling of gedrag blijkt dat de schuldenaar niet nakomt. Je kunt dus direct overgaan tot ontbinding en een schadevergoeding vorderen.

Wees zorgvuldig bij een voorgenomen ontbinding of andere maatregel. De weg er naar toe is van belang. Communiceer helder en vooral concreet. Maak duidelijk wat je verlangt, waarom en wanneer. Dat is eigenlijk altijd goed en dus van harte aan te bevelen.