Belangrijke recente wijzigingen staatssteun
Recent heeft een aantal belangrijke wijzigingen plaatsgevonden in een aantal vrijstellingsmogelijkheden voor het verstrekken van staatssteun. De wijzigingen zien op de verhoging van de de-minimisdrempels, de invoering van het de-minimisregister en ingrijpende wijzigingen in de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Hieronder bespreken wij deze wijzigingen.
Wijziging de-minimisdrempels
Overheden kunnen op basis van de de-minimisregeling steun verlenen aan een onderneming, zonder dat zij de verstrekte steun (op voorhand) hoeven te melden bij de Europese Commissie. De de-minimisregeling is op 13 december 2023 op twee belangrijke punten gewijzigd.
Voor inwerkingtreding van de vernieuwde regeling was het voor overheden mogelijk om voor maximaal € 200.000,- per drie belastingjaren aan steun te verlenen. Voor ondernemingen die een dienst van algemeen economisch belang verrichten bedroeg dit € 500.000,- per onderneming over drie belastingjaren.
Per 1 januari 2024 is de de-minimisdrempel verhoogd naar € 300.000,- per drie kalenderjaren. Voor ondernemingen die een dienst van algemeen economisch belang verrichten is het drempelbedrag naar € 750.000,- per drie kalenderjaren verhoogd.
Voor de berekening van de maximale steuncapaciteit wordt niet langer met drie belastingjaren gerekend, maar met drie kalenderjaren, gerekend vanaf het moment dat de steun verleend wordt.
De-minimisregister
Verder zal vanaf 1 januari 2026 een de-minimisregister verplicht worden. Een centraal register moet zorgen voor verlaagde lasten voor ondernemingen. Ondernemingen hoeven dan namelijk niet meer een de-minimisverklaring te verstrekken wanneer zij steun willen ontvangen.
Wanneer overheden de-minimissteun verlenen, zijn zij verantwoordelijk dit te registeren in een centraal de-minimisregister. In dat centrale register moeten steunverleners onder andere informatie toevoegen over de identificatie van de ontvanger, het steunbedrag, de toekenningsdatum, de steun verlenende autoriteit, het steuninstrument en de betrokken sector.
Voor de wijziging bevatte de verordening de keuze om een centraal de-minimisregister in te voeren of om de-minimisverklaringen op te vragen bij ondernemingen. In Nederland wordt gewerkt met het opvragen van de-minimisverklaringen, maar in nieuwe verordening is deze optie geschrapt en vervangen door een verplicht centraal registratiesysteem.
Algemene groepsvrijstellingsverordening
Onder de AGVV kan onder bepaalde voorwaarden voor specifieke doeleinden steun verleend worden. Er gelden algemene voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de AGVV. Zoals bijvoorbeeld dat geen steun verstrekt mag worden aan ondernemingen die in financiële moeilijkheden verkeren. Daarnaast gelden er per (vrijgestelde) categorie nog specifieke toepassingsvoorwaarden voor het verlenen van steun. Voorbeelden van steuncategorieën zijn: regionale steun, steun voor de bescherming van het milieu of steun voor de instandhouding van cultuur en erfgoed.
Per 1 juli 2023 is de AGVV ingrijpend gewijzigd, zowel ten aanzien van de algemene voorwaarden als de voorwaarden per categorie. De herziene AGVV bevat op veel onderdelen hogere steundrempels, om tegemoet te komen aan de huidige inflatie. Daarnaast is ook de maximale steunintensiteit voor een aantal vormen gewijzigd.
In 2021 was de AGVV ook gewijzigd. Er werd toen ingezet op twee transities, namelijk vergroening en digitalisering. Met de huidige wijziging wordt voortgebouwd op de ingezette veranderingen door deze steuncategorieën uit te breiden. Zo is de steuncategorie voor energie-efficiënte projecten in gebouwen uitgebreid en kan er korting worden verkregen op milieubelasting. Voor dit laatste is wel vereist dat een hoger niveau van milieubescherming bereikt kan worden.
Vragen?
Tot zover de belangrijke wijzigingen volgens ons in de staatssteunregelgeving. Mocht u vragen hebben over een bepaald onderwerp dan kunt u contact met ons opnemen.