Spring naar inhoud

UAV-GC 2025

Blog UAV-GC 2025 Peter Bluemink

In 2018 en 2020 hebben wij al geblogd over een aanstaande en langverwachte herziening van de UAV-GC 2005. In eerste instantie werd gedacht dat de herziening van de UAV-GC 2005 zou plaatsvinden in het najaar van 2018. Inmiddels is duidelijk geworden dat het allemaal wat langer op zich heeft laten wachten. Na twintig jaar is het dan eindelijk zover. Tijdens de InfraTech beurs op 14 januari 2025 werd de UAV-GC 2025 gepresenteerd, samen met een nieuw Model Basisovereenkomst en een herziene Toelichting. 

De UAV-GC 2025 is nu beschikbaar en kan worden toegepast op nieuwe geïntegreerde contracten. De UAV-GC 2025 brengt verschillende belangrijke wijzigingen met zich mee in de bouwsector. De aanpassingen zijn gebaseerd op feedback van de afgelopen jaren en hebben betrekking op onderwerpen zoals risicoverdeling, aansprakelijkheid en samenwerking. Wij hebben de tien belangrijkste veranderingen op een rij gezet en kort samengevat: 

1. Proactief Gedrag en Interactie (§ 2a UAV-GC 2025):

Nieuwe verplichting voor beide partijen (Opdrachtgever en Opdrachtnemer) om voortdurend met elkaar te communiceren en samen te werken. Dit is vastgelegd in een nieuwe paragraaf die benadrukt dat de partijen elkaar beter moeten begrijpen, maar geen specifieke werkwijze voorschrijft.

2. Wijzigingen op initiatief van de Opdrachtgever (§ 14 UAV-GC 2025):

De opsomming van de wijzigingsbevoegdheden van de Opdrachtgever is herschikt en de ‘Aanbieding’ is toegevoegd als contractdocument. Hierdoor kan de Opdrachtnemer bij een Wijziging van de overeenkomst, nog voordat partijen het eens zijn over de gevolgen, alvast starten met de uitvoering daarvan. 

3. Wijzigingen op initiatief van de Opdrachtnemer (§ 15 UAV-GC 2025):

De kern van deze paragraaf blijft hetzelfde, maar de tekst is aangepast zodat de Opdrachtnemer niet zomaar wijzigingen mag aanbrengen, daar gelden specifieke voorwaarden voor.

4. Aansprakelijkheid vóór en na Oplevering (§ 28a en § 28b UAV-GC 2025):

Nieuwe bepalingen over aansprakelijkheid met betrekking tot vóór en na oplevering. De hoogte van de aansprakelijkheid is aangepast voor de eerste twee jaren na oplevering, maar de langere termijnen (vijf en tien jaar) blijven hetzelfde.

5. Intellectueel Eigendom en Uitvindingen (§ 40 en § 40a UAV-GC 2025):

Er zijn nieuwe paragrafen toegevoegd die betrekking hebben op intellectueel eigendom en uitvindingen door de Opdrachtnemer. Deze verplichten de Opdrachtnemer om vroegtijdig te communiceren over uitvindingen, zodat partijen hier afspraken over kunnen maken.

6. Geschiloplossing (§ 47 UAV-GC 2025):

Geschillen kunnen nu via verschillende methoden worden opgelost, zoals bouwbemiddeling, mediation of arbitrage, waarbij de keuze in artikel 18 van de Model Basisovereenkomst wordt vastgelegd.

7. Ontwerpwerkzaamheden per Onderdeel (artikel 5 MBO):

Het is nu mogelijk om de bijdrage van partijen aan het ontwerpproces per onderdeel vast te leggen, afhankelijk van de voortgang van het ontwerp (bijvoorbeeld van programma van eisen tot definitief ontwerp).

8. Implementatie Wkb (artikel 13 MBO):

Door de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) zijn er nieuwe keuzes rondom aansprakelijkheid en gebreken die zich na de oplevering voordoen. Partijen kunnen kiezen tussen een regeling die lijkt op de oude UAV-GC 2005 of een regeling die aansluit bij het huidige Burgerlijk Wetboek.

9. Informatie van de Opdrachtgever (artikel 7 MBO en § 3 UAV-GC 2025):

Bodemaspecten zijn nu onderdeel van de algemene informatieverplichtingen van de Opdrachtgever. Als de Opdrachtnemer niet kan voortbouwen op de verstrekte informatie, is hij verantwoordelijk, tenzij hij kan aantonen dat de toestand niet wezenlijk verschilde van wat redelijkerwijs verwacht mocht worden.

10. Totstandkoming van de Overeenkomst (artikel 19 MBO):

Partijen kunnen nu kiezen of de overeenkomst tot stand komt door een ondertekende schriftelijke mededeling van de Opdrachtgever of door ondertekening van de Model Basisovereenkomst door beide partijen.

Deze veranderingen reflecteren de wens om meer flexibiliteit en duidelijkheid te creëren, vooral op het gebied van communicatie, aansprakelijkheid en de afhandeling van geschillen.

Uiteraard zullen wij u nader informeren zodra de eerste praktijkervaringen en/of jurisprudentie over de UAV-GC 2025 is verschenen. Heeft u in de tussentijd vragen over de uitleg of gevolgen van het toepassen van de UAV-GC 2025? PlasBossinade denkt graag met u mee.

mr. Pascal Prins en mr. Peter Bluemink