Spring naar inhoud

De cliënt als vraagbaak voor de bank?

Het zal niemand zijn ontgaan dat banken steeds meer informatie vragen van rekeninghouders over henzelf, de onderneming, de uitgevoerde transacties en ga zo maar door. Het kan gaan om vergaande vragen waarbij transacties van jaren geleden worden opgerakeld. Ben je als rekeninghouder verplicht om al deze vragen te beantwoorden

Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Wet op het financieel toezicht

Dit soort informatieverzoeken vanuit banken komen voort uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Wet op het financieel toezicht (Wft). Banken zijn wettelijk verplicht zich te vergewissen van de identiteit van de persoon met wie zij zaken doen en zij dienen te onderzoeken of er al dan niet sprake is van witwassen of het financieren van terrorisme. Dit soort feiten klinkt voor velen als een ‘ver van mijn bed show’, maar de ervaring leert dat ook steeds meer doorsnee ondernemers een veelvoud aan vragenlijsten ontvangt.

Het wordt nog penibeler wanneer de bank gevolgen verbindt aan de uitkomsten van de uitvraag. Eén van deze meest verstrekkende gevolgen is de opzegging van de bancaire relatie. Onlangs is besloten dat een bank hiertoe bijvoorbeeld mag overgaan, wanneer sprake is van het vermoeden van fraude en opzegging proportioneel is. Het is dus van belang om een vermoeden van fraude zo spoedig als mogelijk te weerspreken, een bank te dwingen tot een diepgaander onderzoek en de schade te beperken.

Recht op een bankrekening

Van belang is dat iedere meerderjarige recht heeft op een bankrekening in Nederland en dat aan banken een zorgplicht is toegekend. Een bank mag een bankrelatie daarom enkel opzeggen als er een voldoende zwaarwegende grond voor opzegging bestaat én de maatregel proportioneel is. Voor de klant dient een opzegging voorkomen te worden omdat dit een registratie in het interne signaleringssysteem of externe verwijzingsregister oplevert. Een klant heeft er alle belang bij opzegging, dan wel registratie van die opzegging te voorkomen,  want na een dergelijke registratie is het in de regel niet meer mogelijk in enige vorm financiële zaken met een bank te doen.

Verplichtingen van de klant

Of je als klant verplicht bent te antwoorden hangt sterk af van de omstandigheden en de gestelde vragen. Wel is het zo dat een verzoek tot informatie zijn grondslag moeten vinden in de wet. Verzoeken die niet aansluiten bij de doelstellingen van de Wwft of Wft hoeven niet te worden beantwoord. Daarnaast moet de uitvraag proportioneel zijn. Wees daarom kritisch bij de beantwoording van dergelijke vragen en het verstrekken van informatie.

Wij zijn uiteraard graag behulpzaam bij het beantwoorden van vragenbrieven van banken, het bewaken van uw grenzen bij de beantwoording van dergelijke vragen en indien noodzakelijk  bijstand te verlenen na de opzegging van de bancaire relatie door de bank.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten.