Mandatory Disclosure Rules: nog een compliance-taak erbij!
Intermediairs (zoals accountants, belastingadviseurs, financiële adviseurs) hebben er sinds 1 juli 2020 weer een compliance-taak bij gekregen. De Mandatory Disclosure Rules, ook wel aangeduid als ‘DAC6’ (‘Directive on Administrative Cooperation) hebben als doel het aan banden leggen van belastingontduiking en het inperken van belastingontwijking. Intermediairs en/of belastingplichtigen zijn op grond van de richtlijn verplicht om ‘potentiële agressieve fiscale planningsconstructies’ met een grensoverschrijdend karakter aan de Belastingdienst te melden. De Belastingdiensten van verschillende EU-lidstaten delen de gemelde gegevens automatisch met elkaar. In deze blog vertel ik je meer over deze nieuwe compliance verplichting en de aandachtspunten bij het voldoen aan de DAC6 regelgeving.
Welke constructies moeten worden gemeld?
Een meldingsverplichting ontstaat wanneer een zogenaamde grensoverschrijdende meldingsplichtige constructie beschikbaar is voor implementatie, gereed is voor implementatie, of wanneer de eerste stap in de implementatie is gezet (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Onder een constructie wordt bijvoorbeeld al verstaan het verstrekken van leningen binnen een concern.
Of er melding moet worden gedaan voor een constructie, wordt beoordeeld aan de hand van ‘wezenskenmerken’. Is er bijvoorbeeld sprake van een structuur waarin transfer pricing afspraken zijn gemaakt met buitenlandse vennootschappen? Dan moet er (in beginsel bijna) altijd worden gemeld. Worden er bijvoorbeeld leningen (met zakelijke voorwaarden) verstrekt aan buitenlandse vennootschappen door middel van gestandaardiseerde documenten? Dan hoeft er alleen te worden gemeld als wordt voldaan aan de main benefit test: één of één van de belangrijkste te voorzien(e) voorde(e)l(en) is/zijn belastingvoordeel. De formulering is bewust ruim om een zo breed mogelijke meldplicht te creëren.
Wie moet melden?
Dat is ten eerste de intermediair. Een ieder die een meldingsplichtige grensoverschrijdende constructie bedenkt, aanbiedt, opzet, beschikbaar maakt voor implementatie of de implementatie ervan beheert. Een hulpintermediair is kort gezegd iemand die voor voornoemde werkzaamheden hulp, bijstand of advies heeft verstrekt. Je bent dus al snel een (hulp)intermediair en dus (mogelijk) meldingsplichtig.
De meldplicht kan ook gelden voor belastingplichtigen zelf. Dat is aan de orde als er geen intermediair betrokken is geweest of een intermediair op grond van zijn verschoningsrecht geen melding kan maken. Als de intermediair een verschoningsrecht heeft en daarom niet meldt, moet hij dat onverwijld doorgeven aan de belastingplichtige. De belastingplichtige heeft daarna nog 30 dagen om zelf te melden.
Wanneer moet er worden gemeld?
Iedere intermediair moet zijn bestaande dossiers (vanaf 25 juni 2018 tot 1 juli 2020) doornemen op meldingsplichtige constructies en (indien nodig) melden voor 28 februari 2020. Voor constructies vanaf 1 juli 2020 tot 1 januari 2021 geldt dat er vóór 31 januari 2020 moet worden gemeld. Voor constructies vanaf 1 januari 2021 geldt een termijn van 30 dagen.
Bij het doen van de melding dient het volgende gemeld te worden (i) gegevens intermediair, (ii) gegevens belastingplichtige en verbonden personen, (iii) samenvatting van de inhoud van de constructie, (iv) het relevante wezenskenmerk, (v) de nationale bepalingen, (vi) de waarde van de constructie, (vii) de implementatiedatum en (viii) de relevante EU-lidstaten.
Sancties op niet melden
Er staan flinke sancties op het niet naleven van de meldingsplicht (een bestuurlijke boete die kan oplopen tot € 870.000,- of strafrechtelijke vervolging). De wetgever heeft wel aangegeven dat er terughoudend zal worden omgegaan met het opleggen van sancties over de overgangsperiode. Het hebben van een ‘pleitbaar standpunt’ (een onjuist ingenomen standpunt waarvoor voldoende sterke argumenten zijn en in redelijkheid verdedigd kon worden) staat boeteoplegging ook na de overgangsperiode in de weg.
Tot slot
Er rust een zware taak op de intermediair. Immers, een intermediair moet ieder individueel dossier beoordelen en bovendien het dossier gedurende zijn bestaan bijhouden; het kan namelijk verkleuren van niet naar wel meldingsplichtig. En daarbij komt nog eens dat de regeling op veel punten nog onduidelijk is.
Twijfel je over de uitleg van de DAC6 in jouw praktijk? Neem dan contact met mij op.