Spring naar inhoud

Ontwikkelingen in fiscaal beleid klimaatmaatregelen

Klimaat is één van de speerpunten van het kabinet. Op Prinsjesdag 2021 kondigde het kabinet daarom aan om € 6,8 miljard extra te investeren in klimaatmaatregelen. Zulke  investeringen gaan niet over 1 nacht ijs, er zitten behoorlijke fiscale haken en ogen aan. Daarom moet het kabinet nieuw beleid en nieuwe wetgeving ontwikkelen. Tijdens de Eco Rally gaven we al aandacht aan duurzame initiatieven in het Noorden, maar wat kunnen ondernemers met het (toekomstige) fiscale beleid van de overheid? Wat zit er onder andere in de pijplijn en wat kun je ermee?

Huidig beleid

De meest in het oog springende wetsaanpassing is de verhoging van de percentages voor de milieu-investeringsaftrek (MIA), waardoor het netto-voordeel van de MIA maximaal kan oplopen tot 14%. Rond december 2021 wordt in de Milieulijst 2022 gepubliceerd welke technologieën in aanmerking komen voor het hoogste aftrek van 45%. De verwachting is dat dit tarief voorbehouden zal zijn aan investeringen die de hoogste bijdrage leveren aan de doelen in het Klimaatplan.

Mogelijk toekomstig beleid

Het Klimaatakkoord leidt tot vele initiatieven en onderzoeken. Zowel landelijk als regionaal proberen burgers en bedrijven tot klimaatvriendelijke oplossingen te komen. Voor belastingmaatregelen is inzet van de landelijke politiek noodzakelijk. Vele politieke partijen laten daarom onderzoek doen naar de kosten en consequenties van klimaatinitiatieven.

Een voorbeeld. Naar aanleiding van de motie Geurts zijn in maart 2021 de resultaten opgeleverd van een onderzoek naar een fiscale klimaat- en calamiteitenreserve voor de landbouw, om zo de inkomensgevolgen van risicovolle (klimaat)gebeurtenissen beter te kunnen beperken. Op die manier kunnen ondernemers in goede jaren middelen reserveren voor jaren waarin opbrengsten tegenvallen of zelfs uitblijven, zoals periodes van droogte of leegstand na een dierenziekte. Zo’n reserve kan worden benut naast de huidige regelgeving, zoals fiscale middeling van inkomens en de verliesverrekeningsregels. Deze regeling draagt niet bij aan de klimaatdoelen, maar probeert wel de gevolgen van de klimaatverandering te ondervangen.

Hervorming van belastingen op energieproducten

Daarnaast wordt er in de maatschappij uitgebreid gediscussieerd over de hervorming van belastingen op energieproducten, elektriciteit en CO2. Een van de besproken hervormingen is een CO2-belasting niet alleen voor industriële bedrijven, maar ook voor huishoudens, bedrijven en het transport. Industriële bedrijven worden sinds 1 januari 2021 al op deze manier gestimuleerd om bij hun investeringen rekening te houden met de gevolgen van CO2-uitstoot. Deze stimulans zou ook aan andere bedrijven en burgers kunnen worden gegeven. Zonder zo’n belasting kunnen volgens CE Delft de klimaatdoelen voor 2030 niet worden behaald. Overigens zou dit niet per se tot een lastenverzwaring hoeven te leiden voor de burger, zo is berekend.

Gelet op de klimaatdoelen staat er druk op de ketel. De verwachting is dan ook dat, zodra de formatie is afgerond, er op korte termijn wetsvoorstellen zullen worden ingediend. Uiteraard houden wij u daarvan op de hoogte.