Spring naar inhoud

Wet toetreding zorgaanbieders en de magische grens van 10

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders samen met het Uitvoeringsbesluit WTZa, de Uitvoeringsregeling WTZa en de Aanpassingswet WTZa, in werking getreden. De WTZa is van toepassing op zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen gezondheidszorg. De WTZa, maar ook het Uitvoeringsbesluit WTZa bepaalt welke regels er voor welke categorieën zorgaanbieders gelden en wie hiervan is uitgezonderd.

Meldplicht voor zorgaanbieders

Onder de WTZa is er een meldplicht en een vergunningsplicht voor zorgaanbieders. De meldplicht geldt praktisch voor alle zorgaanbieders en heeft als doel om nieuwe zorgaanbieders bewust te maken van de op dat moment geldende kwaliteitseisen in de zorg. Het is belangrijk om te beseffen dat de meldplicht ook geldt voor bestaande zorgaanbieders.

Vergunningsplicht voor zorgaanbieders

Onder de WTZa moeten meer zorgaanbieders over een vergunning beschikken dan onder de WTZi. De vergunningsplicht geldt voor instellingen die medisch-specialistische zorg (doen) verlenen of voor instellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg of andere diensten als omschreven bij of krachtens de Wet Langdurige Zorg of de Zorgverzekeringswet (doen) verlenen.

Voor wie geldt de vergunningsplicht?

Nu is natuurlijk de vraag: wie vallen er onder de tien zorgverleners? Het antwoord hierop is in de toelichting op de WTZa te vinden.

  • Het moet gaan om een natuurlijk persoon die beroepsmatig zorg verleent. Het vereiste van beroepsmatigheid brengt met zich mee dat een mantelzorger of vrijwilliger niet meetelt bij de 'tien zorgverleners'. Het begrip zorgverlener omvat zowel zogenaamde BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren als andere personen die beroepsmatig zorg verlenen.
  • De juridische basis waarop de personen zijn ingeschakeld is hierbij niet van belang. Het kan dus gaan om personen die in dienstverband of op een andere juridische basis persoonlijk in opdracht van een instelling werken. Het is niet van belag hoeveel uur per maand deze persoon beroepsmatig zorg verleent.
  • In geval van uitbesteding van de zorg aan een andere organisatie wordt ook het aantal personen, dat werkzaam bij die andere organisatie, meegeteld dat in het kader van die uitbesteding aan de cliënten van de instelling zorg verleent. Doktersassistenten, praktijkondersteuners of testassistenten tellen ook mee, voor zover zij zorg of een andere dienst verlenen.
  • Als zorgaanbieders onderdeel zijn van een netwerk, maar wel zelfstandig zorg verlenen, maakt dit niet dat zij bij elkaar opgeteld moeten worden. Dit geldt ook voor een zorgaanbieder die uitsluitend door een andere zorgaanbieder om advies wordt gevraagd en niet zelf de betreffende zorg verleent.

Mijns inziens vallen waarnemers, niet ongebruikelijk bij zorginstellingen, ook onder de personen die meegeteld moeten worden. Dit brengt met zich mee dat eerstelijns zorgaanbieders en/of anderhalvelijns zorgaanbieders mogelijk eerder dan gewenst vergunningsplichtig worden.

Vergunning aanvragen

Mocht een zorgaanbieder alsnog het aantal van tien zorgverleners overschrijden, dan moet zij binnen zes maanden na de overschrijding een vergunning aanvragen. Het aanvragen van een vergunning kost € 725,-. Het overtreden van de vergunningsplicht brengt het risico van een boete van maximaal € 87.000,- met zich mee.

Advies of ondersteuning nodig op het gebied van de WTZa?

Neem dan gerust contact op! Of bezoek ons zorgcongres op dinsdag 1 november in MartiniPlaza. Klik hier voor meer informatie over ons zorgcongres.